Foto – Alvis Dadzis

Vēstures kā mācību priekšmeta jēga ir apslēpta tās nosaukumā – “vēsture” ir priekšmets, kas satur vēstījumu. Vēsturei būtu jāatbild uz jautājumiem par pagātnes vēstījumu šodienas latviešiem. Diemžēl vidējās izglītības standartā vēstures priekšmets ir padarīts par tukšu parunāšanu bez kādas pievienotās vērtības jaunietim. Atrast kaut ko par latviešu nācijai būtiskajiem jautājumiem ir liels izaicinājums, toties ir paredzēta cilvēku “tolerances” gatavošana dzīvei “kultūru daudzveidībā” un “multikulturālā sabiedrībā”. Lieli uzsvari vēstures un sociālo zinātņu kursu mērķos tiek likti uz “kritisko domāšanu”, “dažādu viedokļu un perspektīvu vērtēšanu”, kas, protams, ir nepieciešamas lietas, tomēr kritiskā domāšana un citu perspektīvu vērtēšana bez iepriekšēju zināšanu un vērtību pamata ir ilūzija. Bet pie plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem sociālās jomas priekšmetos, kuros ietilpst arī vēsture, galvenie uzsvari tiek likti uz kolektīvo stāstu un vērtību “dekonstrukciju”, nepasakot, kas tad tiks likts vietā. Vai tas atbilst valsts un tautas interesēm informatīvā kara apstākļos? Patiesībā vēstures priekšmeta mērķis un saturiskais kodols vidusskolām nav jāizdomā no jauna. Tas ir ierakstīts mūsu Satversmes ievadā: “Latvijas valsts ir izveidota (..), lai garantētu latviešu nācijas, tās valodas un kultūras pastāvēšanu un attīstību cauri gadsimtiem.” Šo ņemot par pamatu, vēsturi var pasniegt jauniešiem arī ļoti saistošā veidā.

Biznesa augstskolas “Turība” veiktā aptauja parāda, ka 88% jauniešu sevi uzskata par Latvijas patriotiem un 75% uzsver, ka ir ļoti būtiski jauniešos veidot izpratni par Latvijai nozīmīgiem notikumiem vēsturē. Aptaujas dalībnieki uzskata, ka šāda izpratne jāveido gan ģimenē, gan skolā. Kāda cita aptauja parāda, ka lielākā daļa jauniešu uzskata, ka vēstures izzināšana sākas ģimenē, vecākiem stāstot par dzimtas vēsturi. 20% jauniešu pauž viedokli, ka jāorganizē interesanti pasākumi par Latvijas vēsturi, bet gandrīz 11% uzskata – par vēsturi interesantā un atraktīvā veidā jāstāsta vēstures stundās. Skolai būtu jāvairo un jānostiprina jauniešu patriotisms, nevis tas “jāatšķaida” ar vērtību “dekonstrukciju”. Tāpēc Nacionālā apvienība pievērsīs uzmanību, lai sakārtotu vēstures priekšmeta mācīšanu atbilstoši valsts un tautas ilgtermiņa interesēm, īpaši pievēršot uzmanību mācību materiālu atbilstībai.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

Tev varētu patikt arī

Baiba Rudevska: Viendzimuma pāru kopdzīves regulējuma tiesībpolitiskā problemātika (pilnā versija, bez cenzūras)

*Raksta īsās versijas pirmspublikācija – laikraksts “Jurista vārds”. Raksta pilnā versija iepriekš…

Kā Krievija izdomā fašistus, lai ar tiem cīnītos

Krievijā, kur pēdējos 20 gadus valda Putina kleptokrātija, tauta slīgst nabadzībā. Gan…

Kāds būtu taisnīgs nekustamā īpašuma nodoklis?

Nodokļu reformas laikā nekustamā īpašuma nodoklis netika reformēts, tomēr nedz tā aprēķināšana,…

Par taisnības augšāmcelšanos

Tuvojoties 16. martam, strādāju pie dokumentālās īsfilmas veidošanas, ar kuras palīdzību jauniešiem…